ads مکان تبلیغات شما
زمان جاری : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 9:03 بعد از ظهر
نام کاربری :
پسورد :

ads ads ads ads
پاسخ جدید
تعداد بازدید 474
نویسنده پیام
milad
آنلاین

ارسال‌ها : 26
عضویت: 5 /8 /1394
معرفی سریال THE WIRE

سریال The Wire یکی از چندین سریال معروف و تأثیرگذار شبکه موفق HBO در اولین دهه از قرن بیست و یکم میلادی می‌باشد. سریالی که با وجود نداشتن ریتینگ ثابت در فصل‌های متوالی و با وجود برنده نشدن جایزه‌های سریالی در امی و گلدن گلوب، بارها توسط منتقدین و مجلات و سایت‌های خبری جزو بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون انتخاب شده است.

ساخت سریال

دیوید سیمون خالق و نویسنده اصلی این سریال است که به مدت دوازده سال دبیر بخش اخبار محلی روزنامه Baltimore Sun بود ، طرح کلی داستان را بر اساس تجربیات همکار نویسنده خود اد برنز در بخش جنایی دپارتمان پلیس شهر نوشت. هر فصل از سریال که در شهر بالمیتور روایت می‌شود حول یک بخش آسیب دیده از آن می‌گذرد. فصل اول قاچاق مواد مخدر، فصل دوم سیستم بندر شهر، فصل سوم سیستم اداری و قضایی شهر، فصل چهارم سیستم آموزشی شهر و فصل پنجم به سیستم روزنامه های شهری می پردازد. در حالی که هر فصل شامل یک سری شخصیت‌های ثابت و حضور شخصیت‌های فرعی و کلیدی جدید می‌باشد.

سیمون در توصیف سریال گفته بود که در مورد یک شهر امریکایی ـست و اینکه چگونه آدم‌های آن شهر کنار همدیگر زندگی می‌کنند. اینکه چگونه هر نهاد و هر بخش کلیدی این شهر تأثیری شگرف بر زندگی مردم می‌گذارند. چه فردی پلیس باشد یا باربر بندر شهر، وکیل یا پلیس، سیاستمدار یا حتی قاچاقچی مواد مخدر؛ همه و همه توسط نهادهای مربوط به خود در معرض خطر می‌باشند و باید با کثیف کاری‌های پشت پرده آن دست و پنجه نرم کنند.

زمانی که سیمون طرح داستانی را برای شبکه HBO برد، مسئولین آنچنان مشتاق پخش کردن سریالی پلیسی در کنار دیگر سریال‌های معروف آن زمان خود همچون OZ و Sopranos نداشتند، اما سیمون موفق به دریافت اجازه ساخت پایلوت شد و برای اجازه استفاده از اسامی افراد مهم در سیستم‌های اداری شهر نیز پیش شهردار وقت بالتیمور رفت که با روی خوش از او استقبال کردند. سیمون امید داشت که با ساخت سریال بتواند ذهنیت بینندگان از پشت پرده‌های مواد مخدر و قاچاق و … را باز کند اما بعدها در مصاحبه‌ای گفته بود که آنچنان باید و شاید در واقعیت کسی اهمیتی به قضایای مطرح شده در سریال نداد.

بازیگران سریال

لیست بازیگران این سریال یکی از بلندبالاترین لیست‌های سریالی در تاریخ است که عمدتاً از نژادهای امریکایی-آفریقایی بهره برده بود. با این حال بارها توسط منتقدین به دلیل انتخاب کردن چهره‌هایی جدید ، دوری کردن از نام‌های بزرگ و استفاده از بازیگرانی که کاملاً مناسب نقش خود بودند، ستوده شد. بازیگران اصلی توسط تست‌های مختلف انتخاب شدند. به طور مثال لنس ردیک (بازیگر سریال‌های مختلفی همچون OZ و Fringe) بعد از تست دادن متوالی در نقش‌های مختلف، بالاخره برای نقش سدریک دنیلز انتخاب شد در حالی که مایکل کی.ویلیامز با اولین تست به عنوان بازیگر نقش عمر لیتل انتخاب شد.

در این بین، چندین شخصیت واقعی از شهر بالتیمور نیز در سریال حضور پیدا کردند. افرادی همچون فرماندار پیشین مریلند؛ رابرت ال.ارلیک- رئیس پلیس سابق؛ اد نوریس – نماینده ویرجینیا؛ راب بل – خبرنگار و نویسنده روزنامه سان بالتیمور؛ دیوید اتلین – شهردار سابق کرت اشموک و چندین چند شخص مهم دیگر که در نقش‌های فرعی بازی کردند. مِلوین ویلیامز که یکی از پخش کنندگان مواد مخدر شهر بالتیمور در اواخر دهه 1980 بود و اد برنز (نویسنده سریال) یکی از بازجوکنندگان او در حین دستگیریش بود نیز در یکی از نقش‌های فرعی فصل سوم سریال حضور پیدا کرد. جِی لندزمن که نام یکی از سرگردهای اداره جنایی سریال بود نیز نام فردی حقیقی بود که در فصل سوم در نقش ستوان دنیس ملو بازی کرد. گری دی آداریو فرمانده پلیس وقت شهر بالتیمور یکی از مشاورین فنی در دو فصل سریال بود و نقش گری دی‌پاسکوآل یکی از قاضی‌های هیئت منصفه عالی شهر را بازی کرده بود. حتی شخصیت خلافکار عمر لیتل از جنایتکار امریکایی به نام دانی اندریوز نشأت گرفته بود.

از افراد حقیقی سریال بگذریم میرسیم به بازیگرانی که ابتدا در اولین سریال یک ساعته شبکه HBO یعنی سریال معروف و به یادموندنی OZ بازی کرده بودند و سپس نقش‌های فرعی و کلیدی در دیگر سریال‌های این شبکه همچون Wire ایفا کردند. افرادی همچون جی.دی.ویلیامز، سث گیلیام، لنس ردیک، رجینالد کتی از بازیگران کلیدی چند فصل OZ بودند در حالی که افراد دیگری همچون وود هریس، فرانکی فیسون، جان دومن، دامینیک لامبردوزی، ماکیل هایت، مایکل پاتز و متود من حداقل در یکی از قسمت‌های OZ بازی کرده بودند.

بازیگران اصلی سریال دامنیک وست، ادریس البا، سونیا سان، وندل پیرس، کلارک پیترز، دیدره لاوجوی، جیم ترو فراست، آندره ریو و … جزو کسانی که بودند برای اولین بار در حرفه بازیگری خود با این سریال بسیار خوش درخشیدند و نامی دست و پا کردند.

نظرات منتقدین و جوایز

تمام پنج فصل سریال توسط اکثر منتقدین ستوده و ستایش شد و هر بار به عنوان یکی از برترین سریال‌هایی که تاکنون برای مدیوم تلویزیون ساخته شده، نام برده شد و از آن به عنوان یکی دیگر از پرچمداران عصر قدرت بی حد و نصاب HBO در دهه ۲۰۰۰ در کنار سوپرانوز و خفته در گور یاد کردند. جیم شلی منتقد گاردین فصل دوم را هنگام پخش به عنوان بهترین سریال وقت تلویزیون اعلام کرد و مجله EW در هنگام پخش فصل سوم آن را بهترین سریال ۲۰۰۴ معرفی کرد. با این حال باید به ریتینگ سریال هم اشاره‌ای کرد که ریتینگ فصل سوم بالا نبود و با حضور سریالی همچون سوپرانوز، دیوید سیمون ترس از کنسل شدن سریال را داشت.

به همین خاطر فصل چهارم سریال دو سال بعد از تمام شدن فصل سوم پخش شد. فصل چهارمی که تحسین و تمجید تمامی منتقدین را به همراه داشت،‌ فصلی با میانگین 98% نقد مثبت در سایت متاکریتیک، دومین فصل برتر یک سریال در تاریخ پس از فصل پنج سریال بریکینگ بد که میانگین 99% را دریافت کرده است. مجلات و روزنامه‌هایی که سریال را به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تاریخ نام کردند شامل TIME، EW، Guardian، Chicago Tribune و …. می‌باشند. رئیس جمهور امریکا باراک اوباما آن را سریال مورد علاقه‌اش خواند و رابرت کرکمن خالق واکینگ دد نیز از طرفداران پر و پا قرص آن بود.سریال در تمامی فصول نامزد‌های بخش‌های مختلفی همچون بهترین سریال درام، بهترین نویسندگی و بهترین بازیگران میشد ولی در فصل‌های چهارم و پنجم بود که با دست‌های پُر به خانه برگشت و جوایز بی‌شماری همچون AFI Awards و TCA’s Heritage Award و WGA’s Award شد. با این حال سریال هرگز برنده جایزه امی یا گلدن گلوب یا بفتا نشد و منتقدین همواره از آن به عنوان لکه ننگ و تاریک تاریخ مراسمات جوایز سریالی تلویزیون یاد می‌کنند.

کلام آخر

سریال Wire پلیس‌هایی را روایت می‌کند که با کمک وسایل نظارتی و شنود به دنیای مخفی خلافکاران و قاچاقچیان مواد مخدر دسترسی پیدا می‌کنند، همانطور که سریال برای بینندگان خودش دسترسی به دنیای پیچیده و خاص قاچاقچیان و پلیس‌ها را فراهم می‌کند. سریالی که با استفاده کردن از شخصیت‌ها و داستان‌های متفاوت و پیچیده، سعی در خلق درام جنایی خاص و البته قابل لمسی از دنیای کثیف شهری در ابعاد مختلف دارد. پنج بُعد مختلف شهری در پنج فصل آنچنان خوب روایت می‌شوند که به بیننده حس تماشای مستندی از شهر بالتیمور با نام‌ها و مکان‌های واقعی داده می‌شود. از خلافکارانی می‌گوید که همیشه برای پول و مناقع خود به دیگران صدمه نمیزنند بلکه بخاطر طبیعت و ذات خراب فضایی که در آن بدنیا آمده و رشد کرده‌اند، به این روز در آمده‌اند و از آن طرف پلیس‌هایی را معرفی می‌کند که برای رسیدن به مقاصد شوم خود خلاف‌هایی بسیار سنگین‌تر و مهیب‌تر از یک قاچاقچی مواد مخدر انجام می‌دهند.

اگر عاشق سریال‌های جنایی-پلیسی با شخصیت‌های پخته و دیالوگ‌هایی به یادموندنی هستید، قطعاً این سریال شما را راضی خواهد کرد. حتی اگر پیش از این اطلاعات چندانی از معروفیت و محبوبیت آن نداشتید و حتی اگر برای شما ستوده شدن و ستایش همیشگی آن در طی سال‌های متوالی مهم نباشد.

یکشنبه 24 آبان 1394 - 21:13
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر


برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.